ماجرای حاشیه اخیر سریال «غربت» چیست؟ آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۳ شهریور ۱۴۰۳) ماجرای تعطیلی پردیس تئاتر مستقل مشهد چیست؟ ماجرای درخواست کمک صابر ابر ، بازیگر سینما و تلویزیون، چیست؟ آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۳ شهریور ۱۴۰۳) برای مردی که عاشق ایران بود | یادی از محمدعلی اسلامی ندوشن به بهانه سالروز تولدش اجرای نقاشی حسن روح الامین و محمدعلی نادری در بامِ کربلای معلی کارمندان خراسان رضوی در روز کارمند رایگان سینما بروند + اسامی سینماها «اسپاسم» به جشنواره بین‌المللی فیلم زنان می‌رود تعطیلی سینما‌ها به مناسبت اربعین حسینی ۱۴۰۳ قرقیزستان و اروگوئه در راه اسکار ۲۰۲۵ آغاز اجرای نمایش «آدمکش» در «شمایل» مشهد + زمان نماهنگ «تنگه دلم» منتشر شد+ فیلم «سه کیلومتر تا پایان جهان» برنده جشنواره فیلم سارایوو شد تغییر چهره حیرت‌انگیز الهه رضایی، مجری قدیمی تلویزیون، بعد از ۴۳ سال + عکس سریال «غربت» و «جوکر ۲» بدون مجوز منتشر شدند توضیحات سمانه نائینی درباره آخرین وضعیت سلامت محمدعلی بهمنی (۱ شهریور ۱۴۰۳) برنامه «گل یا پوچ» یک‌شنبه پخش نخواهد شد + زمان و علت اکران فیلم سینمایی «سرآغاز» در گروه سینمایی هنر و تجربه
سرخط خبرها

مرگ پیش از مردگی | درنگی در افق رسانه‌ای و رسانایی نادر طالب‌زاده

  • کد خبر: ۱۰۶۷۲۲
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
مرگ پیش از مردگی | درنگی در افق رسانه‌ای و رسانایی نادر طالب‌زاده
محمدجواد میری - فعال فرهنگی و رسانه‌ای

نادر طالب‌زاده، دانش‌آموخته سینما از کالیفرنیا و دبیر همایش‌های بین‌المللی ضدآمریکایی افق نو! این ترکیب متناقض‌نما در واقع نشانی بود از افق‌گشایی یک روح جستجوگر و آزاده. برای همین بود که طالب‌زاده، نماد جستن و یافتن شده بود و مصداق «از تو حرکت، از خدا برکت».

این میان، هنر بزرگ طالب‌زاده، وقف کردن خود بلکه گذشتن از خود برای آرمان‌هایش بود؛ جلوه‌ای کوچک از مردن پیش از مردن. موتوا قبل ان تموتوا... از میان برخاستن برای دیده شدن دیگران. بر این اساس، قوت اصلی او، نه رسانه‌ای بودن به‌معنای متعارف، که رسانه شدن برای حرف حق و اهل حقیقت بود.

پس دغدغه طالب‌زاده بزرگ کردن خودش نبود، بزرگ‌داشتن آزادگان جهان و بزرگ شدن رویش‌های انقلابی بود. یک جلوه این دغدغه‌مندی، سال‌ها حضور و کمک خالصانه او در جشنواره عمار و ایستادن در کنار مستندسازان جوان بود. جلوه دیگر، گردهم‌آوردن متفکران و منتقدان حُرّ غربی بر محور به چالش کشیدن آمریکا و اسرائیل زیر پرچم «افق نو» بود.

سال‌ها برنامه‌سازی او در تلویزیون و سخن گفتن از «راز»های «عصر» نوین جهان نیز چیزی جز آواربرداری از حرف‌ها و آدم‌هایی که همیشه قربانی مشهورات و ملاحظات و غفلت‌ها بودند، نبود. پیگیری متواضعانه و بی ملاحظه موضوعات انتقادی، برنامه‌سازی‌های او را به پیشران و سرمشق تولیدکنندگان انقلابی رسانه‌ در دهه اخیر تبدیل کرده بود.

هرچند ناچار بود برای این خط‌شکنی، مدام به موضوعات جدیدی سرک بکشد که لزوما به برند رسانه‌ای شخصی او ربط نداشت. بنابراین طالب‌زاده برای افق‌گشایی در موضوعات رسانه‌ای، مدام روی مین‌های جدیدی می‌رفت که از دید محافظه‌کارانه هر یک می‌توانست برای او مخاطره‌ای جدی بیافریند. اما او اهل مخاطره بود، نه محافظه‌کاری. او نه جانباز جزیره مجنون، که مجنونانه جان‌باز ابلاغ حقیقت به وجدان‌های بیدار بود. روحش شاد و راهش هماره گشاده باد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->